★·.·`¯´·.·★ ♔ 𝑔𝓇𝒶𝓃𝒹𝓉𝒶 ♘ ★·.·´¯`·.·★

هر چی بخوای اینجا هست

اثر مواد مخدر بر میزان قندخون، تری گلیسرید و کلسترول در وابستگان به مواد مخدر


کلسترول


چکیده


اعتیاد یکی از مهم ترین مشکلات عصر حاضر و یکی از چهار بحران و مساله جهانی روز است که میلیون ها زندگی را ویران و سرمایه های کلان ملی, صرف مبارزه با آن یا صدمات ناشی از آن می شود. 



توجه به علل گرایش به اعتیاد از ضروریاتی است که در جهت کنترل وابستگی به این مواد اهمیت فراوان دارد. یکی از علل گرایش و انگیزه های موجود در جامعه ما بویژه در جمعیت میانسال اجتماع و خصوصا در افرادی که سابقه فامیلی بیماری های دیابت, قلب و عروق داشته یا مبتلا به این بیماری ها می باشند, اعتقاد به اثر تریاک بر قند خون و چربی های خون و کاهش بیماری های قلبی عروقی و دیابت است. به منظور رسیدن به پاسخ این سوال که آیا مصرف تریاک (مورفین) بر میزان قند و چربی های خون اثر دارد یا خیر, پژوهش حاضر انجام گردید. 


در این پژوهش, 100 نفر از افراد وابسته به مواد مخدر (گروه مورد) و 100 نفر از افراد غیر وابسته (گروه شاهد) مورد بررسی قرار گرفتند. قند و چربی های خون (تری گلیسرید, و کلسترول تام) به صورت ناشتا در دو گروه اندازه گیری شد. هر دو گروه از نظر سن, قد, و وزن یکسان انتخاب شده و نمونه هایی که دارای سابقه بیماری قلبی, دیابت, و هیپرلیپیدمی, و بیماری های مزمن دیگر بودند, از پژوهش حذف شدند.


 برای تعیین وابستگی یا عدم وابستگی به تریاک از آزمایش سریع مورفین استفاده شد. در پایان با استفاده از آزمون های آماری, اطلاعات بدست آمده از دو گروه مورد و شاهد با هم مقایسه گردید. میانگین میزان قند خون در گروه وابسته 94.76 و در گروه غیر وابسته 106.31 بود که اختلاف از نظر آماری معنی دار بود. میانگین میزان کلسترول خون در گروه وابسته (مورد) 162.4 و در افراد غیروابسته (شاهد) 185.1 که این اختلاف نیز از نظر آماری معنی دار بود. 


میانگین میزان تری گلیسرید خون در گروه وابسته (مورد) 143.3 و در افراد غیروابسته (شاهد) 152.96 بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود. بدلیل تناقض نتایج مطالعات گوناگون و عدم اثبات علمی اثر بخشی تریاک و مورفین بر چربی های خون و قند خون در انسان که قابل تعمیم به کل حامعه باشد, لازم است تا مطالعات گسترده تر در جوامع بزرگتر انسانی انجام پذیرد.




استنادها


باورهای فرهنگی و رفتارهای بیماران مبتلا به اختلالات عروق کرونر: ضرورتی در آموزش به بیمار


ارجاعات


رابطه اعتیاد به تریاک و میزان چربی های خون


مقالات مرتبط نشریه ای


رابطه اختلال اضطرابی منتشر با کلسترول و تری گلیسرید خون

تاثیر وضعیت ماکرو و میکرونوترینت های دریافتی روی شاخصهای قند، تری گلیسرید و کلسترول سرم در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

بررسی رابطه میزان تری گلیسرید و کلسترول خون و وضعیت پریودنتال

مقایسه اثرات کلوزاپین، اولانزاپین و ریسپریدون با هالوپریدول بر سطح خون ناشتا، کلسترول و تری گلیسرید در مبتلایان به اختلالات سایکوتیک

تاثیر سطوح مختلف سیاه دانه جیره بر میزان کلسترول و تری گلیسرید همولنف میگوی پاسفید غربی (Penaeus vannamei)


دانلود فایل PDF مقاله:

DOWNLOAD




نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی